Teaching Award 2014 of the Freie Universität Berlin for "Trans Pro Idee" - Prof. Dr. Rainer Haag and Leonhard Urner
News from Dec 16, 2014
This year’s Teaching Award of Freie Universität Berlin is going to a teaching project that aims to put master’s and doctoral students in the natural sciences in a position to independently develop and implement research ideas in cooperation with non-academic partner institutions of the university. The course "Trans Pro Idea" ("Translation of Project Ideas in Research and Start-up Projects") was designed by Prof. Dr. Rainer Haag, a professor of chemistry at Freie Universität, and Leonhard Urner, a graduate student in Haag’s group, for the 2015 summer semester. The course includes a lecture series, a seminar, and a research-oriented internship. The prize money of 10,000 euros is to be used for practical testing of the three best project ideas. In addition, as part of the course, the students will be able to become familiar with how to found a company as an innovative career.
The award ceremony will take place on January 27, 2015, in the Harnack House, as part of the event "Universities and Non-university Research Institutions Using the Example of the Research Campus in Berlin-Dahlem."
Press Release, Freie Universität Berlin
Ein Lehrprojekt, das Masterstudierende und Doktoranden aus den Naturwissenschaften in die Lage versetzt, selbstständig Forschungsideen in Kooperation mit außeruniversitären Partnereinrichtungen zu entwickeln und umzusetzen, erhält in diesem Jahr den zentralen Lehrpreis der Freien Universität Berlin. Der Kurs „Trans Pro Idee“ („Translation von Projektideen in Forschungs- und Startup-Vorhaben“) wurde von Prof. Dr. Rainer Haag, Professor für Chemie an der Freien Universität, und Leonhard Urner, Masterstudent in dessen Arbeitsgruppe, für das Sommersemester 2015 konzipiert. Er beeinhaltet eine Ringvorlesung, ein Seminar und ein forschungsorientiertes Praktikum. Das Preisgeld in Höhe von 10.000 Euro soll für eine praktische Erprobung der drei besten Projektideen verwendet werden. Zudem können sich die Studierenden im Rahmen der Lehrveranstaltung auch mit der Gründung eines Unternehmens als innovativem Karriereweg vertraut machen.